Техники за рисуване с маслени пастели
Home » Блог » Техники на Рисуване » Рисуване с Пастели и Моливи » Техники за рисуване с маслени пастели
Преди да разгледаме различните начини за рисуване с маслени пастели, е нужно да подберем правилния вид хартия. Въпреки че те се задържат върху всякакви повърхности, пастелите се представят най-добре върху леко грапав картон. Това може да бъде студено пресована целулозна или памучна хартия, или специализираните хартии, доближаващи се на допир до велур или фина шкурка. Добрите порести хартии могат да компенсират за някои недостатъци на по-бюджетните пастели и от друга страна да понесат смесването и наслояването на по-качествените такива.
Смесване, преливане, разтриване
С промяна на натиска маслените пастели могат да оставят от много плътен цвят до фин оттенък, показващ текстурата на хартията. Цветовете могат да се оставят така, да се размазват и преливат или да се надграждат. Посоката на щриха при наслояване подчертава триизмерността на картината.
Най-простичкият начин за разнасяне на масления пигмент е с пръст. За по-чисти ръце може да се използва хартиен молив, кърпичка или силиконова четка.
Освен за акценти бялото служи и за изсветляване на цветовете и получаването на пастелни тонове.
Повтаряне с цветен молив
Цветовете, положени с пастел, могат да се повторят с цветен молив, който едновременно ще разтрие и изглади пастела и ще добави детайли и контраст. Този подход улеснява запълването с цвят и полагането на първия живописен слой след скициране.
Като импресионистите
Оцветяването може да се случи и посредством импресионистични техники – точки (поантилизъм), черти или произволно защриховане, които дават оптическо усещане за плътно запълване с цвят. Това създава визуални текстури, а може и да спести цвят и време за завършване на картината.
Сграфито
Сграфито (от итал. sgraffito – издраскан) е техника, при която плътно се наслагват два различни цвята, след което горният се се отнема, или издрасква, с клечка, шпатула или друго заострено пособие, разкривайки долния тон.
Сграфито може да е основната техника, с която се изгражда образа, а може и да се използва за подчертаване на нарисуваното, чрез добавяне на детайли и текстура, например при рисуването на козина и коса. Сграфито е ефектен вариант за фон и повтарящи се мотиви.
Импасто
С по-меките и висококачествени маслени пастели могат да се постигнат релефни ефекти, наподобяващи картините с маслени бои. Така може да се отреже парченце от пастела, което да се размеси с малка шпатула и да се нанесе върху листа с притискане за импасто ефект. Хитър трик за омекотяване на консистенцията е добавяне на капчица бебешко олио, ленено масло или емулсия, като например лосион за тяло.
Втечняване
С добавяне на повече масло или разтворител като уайт спирта пастелите могат да се “стопят” за разнасяне с четка или памучен тампон. Съществуват и водоразтворими маслени пастели, за които е нужна само вода.
Обикновено разтварянето се прави директно върху листа/платното, а след изсъхването им цветовете могат да се повторят за възвръщане на релефния щрих.
Това е удобна техника и за полагането на основните цветни елементи преди същинското рисуване. За целта най-подходящи са памучните хартии, които ще попият маслото или разтворителя, без да се деформират, и няма да се протрият на повърхността. Чрез разтваряне на вече нанесения цвят и попиване с хартиена кърпа могат и да се правят корекции в рисунката.
Пастел върху платно
С маслените пастели е напълно възможно да се работи върху грапавата повърхност на грундираните платна или каширани плоскости за бои. Някои препоръчват допълнителното нанасяне на прозрачно гесо за по-изразена грапавина, която ще задържа пигментите. В този случай по-добри резултати се постигат с по-меките разновидности пастели. Някои марки предлагат големи джъмбо пастели, подходящи точно за тази цел. Те обаче се различават от стиковете с маслена боя, които са с друг състав и след време се втвърдяват върху платното.
Възможности за смесена техника
В изкуството няма правила. Така може да комбинираме на пръв поглед несъчетаеми медиуми.
- Например с полагането на фон от гваш или акрил може да се създаде своеобразна тонирана хартия, върху която да се рисува с маслените пастели. И обратно – картините с гваш могат да се подчертаят с ярката текстурна следа на пастелите.
- С нанасянето на плътен слой гваш (плакатна боя) или акрил върху фон от пастел може да се направи т.нар. картон за издраскване (на англ. scratch art paper).
- А с разреден акварелен цвят върху следите на пастела се постигат resist техники, както при боядисването на яйца и предварителното им шарене с парафин.
Лакиране и защита
Всеки вид пастели е податлив на размазване и замърсяване. За да се защитят, картините с маслени пастели обикновено се поставят зад стъкло, но могат и да се лакират. Предлагат се течни и аерозолни лакове, които образуват прозрачно запечатващо покритие, защитаващо картината при допир, прах и вода. Лаковете са разработени така, че да променят цветовете минимално.
Автор: Мартина Петрова