Категории

Блог

Продукти

07.06.2023

Пастелите се разделят на сухи, маслени и восъчни, всички от които имат своите по-меки или твърди разновидности, зависещи от състава им. Техниката за рисуване с въглен и креда много напомня на тази със сухи пастели.

Сухи пастели

Сухите пастели се произвеждат така, че съставът им да включва възможно най-малко добавки освен чистия пигмент. Това се постига чрез комбинация от пигмент, минимално количество свързвател и изключително фин каолин. Добре балансираното съотношение на тези съставки улеснява полагането на цвят, придавайки кадифено усещане. При рисуване със сухи пастели цветният прах се пренася и остава върху хартията. Така на теория може да се използват всякакви повърхности, които са достатъчно релефни. По-задоволителни резултати обаче се получават, когато се подбере специализирана хартия за пастел с лека текстура.

 

За разлика от боите, пастелите не се закрепват към хартията чрез свързвателя в състава си. Пигментните частици просто остават във влакната на листа и затова са податливи на размазване. За запечатване и защита на картините с пастел може да се използва спрей фиксатив.

 

Аерозолите от този тип обикновено изменят кадифения вид на цветовете и могат да ги потъмнят, ако се прекали. Затова най-удачният начин за нанасяне е да се фиксират отделните слоеве (редуване на пастел и лак), последният от които може също да се напръска или да се довърши с малко цвят и да се остави така.

Креда за рисуване – Рембранд и Ван Гог Карè

Пастелите Карè също се правят от гореспоменатите съставки, но с повече добавен каолин, в резултат на което те са по-твърди и съответно по-подходящи за скициране. Те се захващат по-здраво към листа, но въпреки това не са напълно устойчиви на размазване. Тук използването на фиксатив също е препоръчително.

 

Кредите Карè идеални за разнасяне с четка и вода, с което могат да се изобразяват сенки. Цветът се разтваря частично, оставяйки фината линия от натиска при рисуване.

 

Гамата Рембранд Карè включва традиционни земни тонове, допълнени от черно, бяло и сиво, всички от които са с най-висока степен на светлоустойчивост.

Въглените Таленс

 

Въглените на Таленс се произвеждат от внимателно подбрани върбови клонки. Това е традиционен, много мек медиум за рисуване, който е също податлив на размазване. За разлика от цветните сухи пастели, въгленът не се променя толкова значително, когато се фиксира със спрей.

 

Фиксативи

 

Както вече споменахме, защитните спрейове за сухите медиуми като пастели, въглен, креда, сангин и графитни моливи предотвратяват размазването на пигментите по листа като подобряват прикрепването им към хартията. Цветните моливи за рисуване съдържат восък, който придава типичната за тях лъскавина на следата, която може да е недостатък при излагане на картината. Този лек блясък също може да се елиминира с помощта на фиксатив.

Маслени пастели

Маслените пастели съдържат пигмент, восък и несъхнещи минерални масла. Свързвателите в състава остават непроменени; те не съхнат и не се втвърдяват, което отново води до нуждата от запечатване на готовите картини – в случая с лак. Трябва да се избягват лаковете на основата на разредители като терпентин и уайт спирт, тъй като те биха разтворили цветовете (но пък разтворителите могат да се използват умишлено именно за преливни ефекти). За целта са разработени специални покрития, които са на водна основа, но все пак се разнасят добре върху мазната повърхност, без да образуват капчици. Така картините стават напълно устойчиви на размазване и замърсяване. Маслените пастели се задържат върху почти всяка основа, но най-подходящи са леко грубите и порьозни повърхности.

Восъчни пастели

Каква е разликата между восъчните и маслените пастели?

 

Восъчните пастели обикновено могат да се открият в детския клас арт материали. Те са по-твърди и се размазват по-трудно, оставяйки линиите от нанасянето им по-видими. При тях цветовете са видимо по-непокривни и бледи. За разлика от восъчните пастели, маслените оставят по-наситен цвят, който може да покрие листа напълно при размазване и наслояване, а с професионалните такива е възможна дори имитацията на импасто техниките, характерни за маслените бои. Усещането от восъчните пастели, от своя страна, напомня за рисуването с парафинова свещ.

Сравнение на нашите серии маслени и восъчни пастели

Най-наситени с пигмент сред маслените пастели, които предлагаме, са Cray-Pas Expressionist, последвани от Van Gogh, съответно подходящи за посветени ентусиасти, студенти и ученици в рисувателните училища. 60-те цвята на Van Gogh предлагаме и на брой.

 

Допълваме гамата с Panda и превъзхождащите ги Cray-Pas Junior, подходящи за деца и начинаещи.

Cray-Pas Expressionist на Sakura са от средномеките видове маслени пастели.
Expressionist изпъкват с кремообразната си консистенция и лекотата, с която се нанасят.
Акварелните видове пастели се разтварят при добавяне на вода както моливите и водните бои.
Разтворени, акварелните пастели могат да са фон за създаването на текстура със сух цвят.

При нас можете да намерите и водоразтворимите пастели Art Creation, които могат да се нанасят и смесват както обикновените, с опцията да се разтворят с вода за постигането на акварелен ефект.

 

Не на последно място са издръжливите на счупване детски восъчни пастели Wasco, направени от пигмент и синтетичен восък. Те са с напълно безопасен състав и с това добър вариант за изпробване на най-основните техники за рисуване с пастели в началната степен на обучение.

Превел от Royal Talens’ Artists’ Materials Manual (2020): Мартина Петрова