Свързватели, разтворители и техните особености
Home » Блог » Техники на Рисуване » Рисуване с Акварел » Свързватели, разтворители и техните особености
Ленено масло
Лененото масло се получава от пресоването на ленено семе и вече 500 години представлява най-важният свързвател за маслени бои. То е едно от т. нар. съхнещи масла. За разлика от него, другите видове масла създават по-нетрайни слоеве боя, потъмняват значително или съхнат твърде бавно. Въпреки че няма масло, което да покрива напълно всяко изискване, лененото се е доказало като най-доброто съчетание от всички желани качества.
Маслото от лен потъмнява, ако се държи на тъмно, дори и след изсъхване. Съхранявани на тъмно, маслените картини също потъмняват, но възвръщат оригиналните си по-светли цветове, ако се оставят на дневна светлина. По същия начин е добре закупеното ленено масло да се освети за известно време, в случай че е стояло на тъмно. И тъй като лененото масло се характеризира и с известно пожълтяване във времето, то често се замества със сафлорово или маково масло, особено за направата на бяла боя.
Сафлорово масло
Сафлоровото, или шафранковото, масло се получава от семената на шафранката и спада към полусъхнещите масла. До голяма степен вече е заменено от много по-скъпото маково масло. На химично ниво те почти не се различават и са със сходни за рисуване свойства. Шафранковото масло пожълтява по-малко от лененото, но съхне по-бавно и слоят, който образува, е с малко по-различни особености. Поради тази причина полагането на бяла боя на сафлорова основа под цветни слоеве на базата на ленено масло може да доведе до напукването на тези горни слоеве, и дори отлепване. Затова е препоръчително бялата сафлорова боя да се използва в последните етапи на картината.
Рембранд предлагат 6 различни вида бяла маслена боя на основата на ленено или сафлорово масло.
Гума арабика
Гумата арабика се добива от смолата на специфичен вид акациево дърво, растящо в Африка, Азия и Австралия. Най-висококачествената арабска гума обаче идва от Судан и Сенегал. Отделя се след направен разрез в кората на дървото – смолата потича, сгъстява се и се втвърдява от топлината и въздуха, след което се отрязва и събира. За направата на свързвател смолата се разтваря във вода и се премахват нечистотиите. Така обработена, гумата арабика се използва в акварелните и темперните бои.
Дисперсия на акрилна смола
Представлява дисперсия на микроскопични синтетични частици във вода, които остават неразтворени. Размерът на частиците е 0,1 – 0,5 микрона (1 микрон се равнява на 1/1000 от милиметъра). С изпаряването на водата частиците се доближават все повече една до друга до образуването на непрекъснат изкуствен слой.
Акрилната боя е сравнително ново изобретение, появило се в САЩ и Мексико през 50-те години на миналия век, за рисуването на дълготрайни картини върху сгради и открити публични места. Допреди това не е имало бои, издържащи на разяждащия алкален състав на бетона, цимента и гипса. По това време индустрията за синтетични продукти процъфтява и така се ражда акрилната смола, която се оказва подходяща за свързвател, устойчив на алкални вещества. Оттогава насам акрилът се е доказал като боя с художническо качество и днес се цени заради разнообразното си приложение. Водната дисперсия на синтетична смола е млечнобяла и изсъхва прозрачна.
Свързвателите на основата на такава дисперсия често биват наричани “латекс”. Думата “латекс”, както първоначално се е казвала естествената гума, сега обикновено се използва за дисперсия на основата на поливинилацетатна (PVA) или производна на нея смола. В сравнение с акрилната дисперсия ПВА свързвателите са напълно или поне много по-неустойчиви върху алкална основа.
В повечето случаи смолите в акрилната боя са термопласти, т.е. термопластични – сухият слой боя омеква с качването на температурата. Затова е препоръчително картините с акрил да не се поставят една срещу друга с цветния слой, за да се предотврати залепването им. За по-специализирани бои, каквито са текстилните и боите за порцелан, се използват смоли, които, противоположно на другите, се фиксират с нагряване, и се втвърдяват във фурната или след изглаждане с ютия.
Боите за стъкло и порцелан на акрилна основа преминават термична обработка, за да се фиксират и закрепят трайно.
Декстрин
Декстринът е продукт на основата на картофено нишесте, който се разтваря във вода за получаването на течен свързвател. Той има тенденцията да се разваля, затова към боите, направени с декстрин, винаги се добавя и консервант. Декстринът е тиксотропичен, което означава, че боята се сгъстява в покой. Ако се разбърка, разклати в бурканчето или изстиска от тубичката обаче, тя става по-рядка. Заради това му свойство гвашът, направен с декстрин, се втечнява и позволява да се разнася на тънки равномерни слоеве.
Каолин
Каолинът е много фина бяла глина, кръстена на хълма Као-Лин в Китай. С добавянето на вода се получава фина смес, която слепва пигментите в сухите пастели, а може да се използва и като пълнител в боите.
Восъци и минерални масла
Използваният преди пчелен восък днес е почти изцяло заместен от изкуствени восъци, включително и парафин.
А минералното масло е несъхнещо прозрачно безцветно масло на петролна основа. Среща се и като течен парафин/вазелин и бяло масло.
Шеллак
Шеллакът е смолиста секреция, отделяна от вид червени дървесни въшки (Kerria lacca), обитаващи различни видове дървета в Индия и околните региони. Секретът се изстъргва от клоните, суши се и се продава на люспи. Шеллакът може да се разтвори във вода само ако тя е алкална. Това прави боите на шеллакова основа неизтриваеми с обикновена вода след изсъхване.
Алкидна смола
Синтетична смола с маслен състав, например ленено или соево масло. Заради масленото си съдържание алкидните смоли са предразположени към пожълтяване при продължително осветяване. Смолата на соева основа запазва цветовете най-добре, но е и най-скъпа. За да се превърне в свързвател, се разтваря в уайт спирт.
Разтворители
Свързвателят, използван за направата на дадена боя, определя с какъв разтворител, разредител или медиуми може да се съчетава тя.
Водата е подходяща за боите, съдържащи вода, както и за измиване на принадлежностите за рисуване. Медиумите за тези бои включват в състава си освен вода и известно количество свързвател, който обикновено съответства на онзи в боята, за която е предназначен. Добавките влияят на различните качества на боята, като например нейната гъстота (вискозитет) и обтекаемост.
Маслените бои и алкидни продукти могат да се разреждат с уайт спирт, терпентин или с медиуми, разработени за този вид бои. За почистването на пособията за рисуване е най-добре да се използва обезмирисеният уайт спирт.
Водосмесваемите маслени бои (разпространени като “водоразтворими”, но неточно) могат да се разреждат и измиват с вода. Това е възможно не заради свързвателя, а заради различната им формула на базата на емулсия на масло и вода.
Сухите пастели се отмиват с вода, както и водоразтворимите маслени пастели Talens Art Creation.
Мазните маслени и восъчни пастели, както маслените бои, могат да се почистят и разтворят с терпентин или уайт спирт.
Водоразтворимите маслени пастели могат да се използват както обикновените или с добавяне на вода за акварелен ефект.
Ето и списък с медиумите за рисуване на Роял Таленс, които предлагаме в Слънчоглед към момента, категоризирани според техния свързвател:
СВЪРЗВАТЕЛ |
СРЕДСТВО ЗА РИСУВАНЕ
|
ЛЕНЕНО МАСЛО и ШАФРАНКОВО МАСЛО (ЗА ЧАСТ ОТ БЕЛИТЕ БОИ) |
|
ДИСПЕРСИЯ НА АКРИЛНА СМОЛА | |
ГУМА АРАБИКА | |
СВЪРЗВАТЕЛ НА РАСТИТЕЛНА ОСНОВА |
|
ДЕКСТРИН |
|
КАОЛИН | |
ШЕЛЛАК |
|
ОБИКНОВЕН И ВОДОРАЗТВОРИМ ВОСЪК |
|
РАЗЛИЧНИ ВОСЪЦИ И МИНЕРАЛНИ МАСЛА |
|
Превод и допълнение: Мартина Петрова
Източник: Royal Talens’ Artists’ Materials Manual (2020 г.)