Категории

Блог

Продукти

15.06.2023

Разливащ медиум за акрилна боя

Пуринг техниката (от англ. pouring) за разливане на акрилни бои се постига чрез смесването на боя или туш с пуринг медиум и изливането им върху платно за рисуване или друга повърхност. Цветовете могат да се разлеят наведнъж или поотделно, след което основата да се наклони в различни посоки до покриването ѝ изцяло за получаването на непредсказуеми абстрактни форми и шарки. След изсъхване разливащият медиум става прозрачен и безцветен. Позволява да се разрежда с вода, а за повече гъстота може да се добави акрилен свързвател. Бавното разбъркване на цветовете в използвания съд предотвратява образуването на балончета.

 


Гел за фото трансфер

С трансферен гел могат да се прехвърлят копия или изображения, направени с лазерен принтер, върху картон, платно, дърво, камък и тъкани. За целта цветната страна на принта се покрива обилно с медиума и се поставя с лицето надолу към желаната повърхност, която също може да се третира с тънък слой от гела предварително. Листът внимателно се притиска и изглажда от средата навън, за да се отстранят балончетата, ако се получат такива, и се оставя да изсъхне за едно денонощие. Последната стъпка е да навлажним хартията с вода и да я отстраним чрез изтъркване, за да остане само (огледалното) изображение, което може да се оцвети или лакира допълнително.

 

Фосфоресциращ гел

Това е т.нар. светещ glow-in-the-dark медиум, който се зарежда от светлината и остава видим на тъмно. Яркостта му и продължителността на светещия ефект зависят от силата и продължителността, с която е бил облъчен преди това.

Ефектът е най-добър, когато медиумът се нанесе самостоятелно като последен слой на картината. При смесване с други цветове светещите му свойства отслабват значително.

 

Зърнеста структурна паста

Акрилна релефна паста за създаването на текстура с ефект на мазилка, съдържаща смлян вулканичен камък с фина, среднозърнеста и едрозърнеста текстура. Позволява да се нанася тънко и много дебело, както и да се дооформя до пълното си втвърдяване (например чрез “разрязване” с шпатула). Може да се боядисва след изсъхване или смесва с боята предварително.

 

Перлен медиум

Перленият медиум наподобява релефната паста, но вместо пемза съдържа дребни прозрачни стъклени топчета. За предпочитане е да се използват прозрачни цветове за оцветяването му, така че да се подчертае прозрачността на перлите.

 

Гелът със стъклени перли отблизо.
Брокатите на Амстердам са напълно светлоустойчиви.


Брокат

Финият брокат, или глитер, може да се добавя към прозрачните цветове или медиуми за по-деликатен, или да се посипва върху мокрия акрил за по-наситен ефект. Блясъкът на частиците се запазва и подсилва, ако се използва с гланцови гелове и лакове.

 

Лак за акрилни бои

Лаковете за акрил се състоят най-вече от разтвор на акрилна смола в разредител. Те защитават цветовете от атмосферните влияния и определят тяхната лъскавина. Добрите лакове могат да се премахнат от картината, без да се увреди боята, дори и след много години.


По време на лакиране участващите елементи – картината и лакът, трябва да са на стайна температура. Ако например картината се внесе от студена в топла стая, може да се получи кондензация върху повърхността ѝ, влагата от която да се запечата с лака и впоследствие да побелее. Същата влага би попречила на лака да се разнесе и закрепи добре към боята, образувайки малки капчици.


Капчиците може да се получат и ако цветният слой е твърде плътно запечатан поради високото си съдържание на свързвател (под формата на гел или медиум). За да се предотвратят, картината се избърсва с кърпа, напоена с малко уайт спирт, след чието изпаряване вече може да се нанесе лакът. Акрилният лак на Амстердам се предлага в следните разновидности: матов, полуматов/сатенен, гланцов и много гланцов.


Важно е да се запомни, че матовите и полуматовите лакове (също и когато смесим гланцов с мат) се нанасят само в една посока, за да се постигне равномерен блясък. Също така се полага само един слой, за да се предотвратят всякакви видими следи и неравен блясък на светлина. Ако желаем да нанесем повече от един пласт матов лак, можем да използваме спрей. Матиращият ефект на лака всъщност се дължи на сухата съставка силика, която наподобява ситно смляно стъкло, и има свойството да се утаява. Това налага доброто разклащане или разбъркване на лака преди работа.

 

Спрейовете са удобен вариант за лакиране, особено на по-релефни картини.


Универсален лак

Акрилната боя често се използва не само за рисуване, а и за хоби и крафт цели. В такъв случай е нужно по-твърдо и устойчиво на надраскване покритие, каквото е перманентният лак №133 на Амстердам.

 

Чистител за акрил

Акрилът е известен с краткото си време на съхнене, видимо особено ако се работи на слънце. В случай на забравена и засъхнала с акрил четка, боята може да се отстрани с течността за почистване №013 по следния начин:

 

Засъхналата четка се накисва за около час в стъклен съд с малко от течността, след което се измива с вода и сапун. Потапя се само косъмът на четката, тъй като чистителят може да разяде лака на дръжката. Да не се използва за почистване на дрехи с изкуствен състав, които също могат да бъдат повредени.

 

Чистителят е напълно биоразградим.

 

Маслена боя върху акрил

Акрилната боя не представлява добра основа за нанасянето на маслени бои заради своята недостатъчно пореста и много гъвкава природа. Въпреки това, съществуват два начина да се постигне надежден резултат:


Рисува се върху грунд, подходящ едновременно за акрилни и за маслени бои. Скицата се изгражда с разреден акрил, което оставя повърхността достатъчно пореста след изсъхването му. Така маслената боя може да проникне през сухата акрилна смола и да се захване към грунда.

 

За скицирането с акрил може да се използва гесо вместо бяла акрилна боя. Всеки забъркан цвят трябва да съдържа достатъчно гесо, така че да може маслото да се захване добре към него след това. Всички видове гесо на Роял Таленс, които ние предлагаме, са създадени със специфична формула, подходяща както за акрил, така и за маслени бои. По този начин, ако самата скица е достатъчно плътна, предварителното грундиране на основата може изцяло да се пропусне.

 

 

 

 

Превод от Royal Talens’ Artists’ Materials Manual (2020): Мартина Петрова