Как да изберем статив за рисуване?
Home » Блог » Техники на Рисуване » Рисуване с Акрилни Бои » Как да изберем статив за рисуване?
Преди да изберем статив за рисуване...
Като едни най-дълготрайните и скъпи арт принадлежности стативите са важна инвестиция за художника и затова трябва да бъдат внимателно подбирани.
За да се насочим към най-подходящия статив за нашите цели, трябва първо да си отговорим на няколко въпроса:
- За какво ще се използва стативът – за рисуване или за излагане на творби и визуални материали?
- Къде ще се използва той – вкъщи, в ателие, студио или навън?
- Колко компактен, лек и преносим трябва да бъде стативът?
- В каква позиция ще твори рисуващият – на бюро или маса, в седнало или изправено положение?
- На какви формати предпочита да рисува той – какъв размер статив е нужен и с какъв капацитет?
- Нужно ли е място за съхранение на принадлежности към статива и какви други специфични потребности има рисуващият според своето ниво?
- И, разбира се, какво съотношение качество-цена отговаря на неговите възможности?
С този своеобразен въпросник разнообразието от стативи се свежда до минимум за максимално улеснен и бърз избор, който наистина ще бъде полезен и ще служи дълго време.
Най-разпространените видове стативи
Обикновен триножник
Това са най-простичко устроените стативи и се използват с изложбена или галерийна цел. Те се състоят от два тънки сключени крака, подпрени от трети (откъдето и наименованието триножник) и напречно рафтче за изправяне на платното или плоскостта. Наклонът на триножника и височината на платното могат да се наместват посредством трите затягащи болта. Обикновено се изработват от лека чамова дървесина. Лесно се сгъват в напълно плоско положение или се разглобяват изцяло на ръка.
Статив тип лира : А-образен триножник за рисуване
А-образният статив отново се опира на основната конструкция на триножника – два предни с един подпиращ ги крак, но тук тя е много по-стабилна с възможност за захващане на платното отгоре и отдолу. Наклонът, както и носещата летва на статива може да са статични или регулируеми при по-добрите модели. Ценовият клас върви паралелно със здравината на материала, от който е изработен – борова дървесина при по-бюджетните и бук – при по-скъпите стативи. Обикновено се пренасят сглобени и са подходящи за рисуване на закрито. В сгънато положение са напълно плоски.
Професионален статив : Н-образен
Това са най-стабилните и масивни стативи за рисуване вкъщи или в ателието. Тъй като са доста тежки, те не са предвидени за често местене, но съществуват модели, приспособени за това с колелца. Те са съвместими с повече размери платна и позволяват по-голям наклон, като по-скъпите разновидности сред тях могат да поддържат повърхността за рисуване дори в хоризонтално положение (което е полезно за акварелистите). По-добрите модели разполагат и с етажерка за принадлежности. За повече здравина стативите с това устройство обикновено се изработват от бук или дъб. Този модел демонстрира може би най-голямото разнообразие от големини и пропорции.
Най-професионалните от Н-образните стативи представляват обемна система за рисуване и съхранение с етажерка, разгъващи се рафтове, отделения, мини чекмеджета или кутия в основата, така че всичко нужно да е подръка по време на работа. Често се срещат моделите, които могат да поддържат две платна едновременно.
Някои разновидности на Н-образния статив
Сгъваем триножник
Сгъваемите триножници са най-леките и компактни стативи, подходящи за работа и на открито. Те се състоят от три прибиращи се крака и носещо рамо, което се накланя до хоризонтално положение или напречен рафт и щипка за закрепване на платното. Прибиращите се крака позволяват стативът да се събере до сноп, обикновено достигащ 60-80 cm, който се затяга с колани или прибира в калъф за лесно пренасяне. Предимството на регулиращите се крачета е, че те могат да се нагодят и по неравна настилка. Този вид стативи е подходящ за рисуване с пастели, моливи и акварелни бои, при което не се използва силен натиск. Често се срещат изработени от лек метал като алуминий.
Триножник с къси крака
Тези специфични триножници се състоят от една тясна носеща ос, завършваща с три къси крачета, която може да поддържа и големи платна. Някои от тях са направени и с чупещо се рамо за позициониране и рисуване в хоризонтално положение. Доста от тези стативи са със средна летва за захващане на две платна едновременно. Те също се събират в един, но по-дълъг, сноп за лесно съхранение.
Статив етюдник
Етюдниците, или френският тип стативи, се състоят от кутия с отделения и плитко чекмедже за съхранение, регулираща се защипваща ос за платното и завършват със същите прибиращи се крачета като леснопреносимите триножници. Всичко това се прибира в компактен куфар за принадлежности, обикновено с включена дървена палитра и тегло 5-8 kg. Конструкцията му предвижда използването му и като настолен статив. Етюдниците са сред най-скъпите, но и най-полезните и функционални стативи.
Настолен статив
Стативите за рисуване върху маса или бюро варират от смалени варианти на големите модели (най-вече на Н-образния статив), през опростени наклонени подложки, до дървени кутии или куфарчета с разделения и чекмеджета. Срещат се с портретно и пейзажно разположение, както и с плътен гръб.
Декоративен статив
Към настолните стативи може да добавим и мини стативите за декоративни цели, подходящи за малки платна, табели, снимки, сувенири и фотография. Предлагат се в натурален дървесен цвят или боядисани.
Ползите от рисуването на статив
Стативът е ключова принадлежност не само за опитните, но и за начинаещите художници, с множество предимства:
- той дава много свобода на движение както в цялостната позиция на тялото, така и в ръката, което значително повлиява стила и възможностите за рисуване. Така жестът с четката не е ограничен до китката, а може да се изпълнява с цялата ръка;
- отстъпвайки от статива, човек добива реална представа за цялостната картина, нейното въздействие и етапа ѝ на завършеност, успявайки да забележи и коригира своите грешки навреме. Също така това ускорява процеса, когато се работи по скица/снимка или се рисува присъстващ модел/композиция;
- в този ред на мисли, колкото по-голям е форматът, на който се работи, толкова по-важно е той да се наблюдава максимално перпендикулярно, а не под по-малък ъгъл, за да се избегне изкривяване на перспективата;
- рисуването на статив отморява гърба, раменете и врата по време на продължително рисуване, спомагайки за добрата стойка;
- наклонът на статива може да се променя, за да се елиминира нежелания подвеждащ отблясък на мократа боя. Някои стативи позволяват да се накланят към рисуващия, което е важно за работещите със сух пастел – така прахът от цветовете не се събира върху картината. Други, както споменахме, могат да се ползват в напълно или почти хоризонтално положение, което е удобно за рисуване с акварел;
- стативът е лесен начин да комплектоваме и пренесем ателието си навсякъде, където намерим вдъхновение да творим. Разпъването на статива обособява зона на работа, не само физически, но и ментално, и благоприятства достигането на фокусиран поток на съзнанието (т.нар. flow), който е едновременно продуктивен, успокояващ и отморяващ.
Автор: Мартина Петрова